Få hjælp af din kommune
Har du brug for hjælp? Klik her.
Ring til kommunen:
Når du ringer for at få hjælp af Albertslund Kommune, kan du ringe til:
Rådgivning på telefon: 40384864
eller på adressen: Sletteland 20, 2620 Albertslund
Rådgivningen er åben mandag til onsdag: 09:00-15:00, torsdag: 09:00-18:00 og fredag: 09-13:00.
Du kan enten ringe til rådgivningen eller møde op på adressen, hvis det er bedre for dig. Rådgivningen er for alle børn og unge, og vi lytter til det, som du har på hjerte, uanset, hvad det er.
Familieafsnittet på telefonnummer: 43686486
Mandag-onsdag: 9:00-13:00
Torsdag: 9:00-13:00 og 16:00-17:30
Fredag: 8:30-12:00
Ved telefonen sidder Rikke, som er en de voksne, der passer telefonen.
Rikke vil spørge dig lidt ind til, hvorfor du ringer. Hun vil forsøge at hjælpe dig ved at finde en børne- og ungerådgiver, som vil spørge dig om, hvordan du har det.
Når du har talt med Rikke og rådgiveren, får du måske at vide, at vi har brug for mere viden om dig og din situation for at finde ud af, om vi kan hjælpe dig. Det kan også være, at vi hjælper dig videre til nogle andre, som du kan tale med.
Alle børn og unge kan ringe til Familieafsnittet. Vi vil gerne tale med dig, uanset hvilken situation, du er i.
Rådgivningen, som er et tilbud til alle børn og unge, der har brug for en voksen at tale med. I Rådgivningen arbejder der voksne, der hjælpe familier, børn og unge i Albertslund med at få en svær hverdag til at fungere.
Man kan komme hen i og tale med Rådgivningen, hvis man har brug for nogen at tale med eller har brug for hjælp til noget svært.
I Familieafsnittet arbejder der voksne, som hjælper børn og unge med at finde ud af, hvordan de har det. I Familieafsnittet tager de voksne også beslutninger om, hvad der skal til for at hjælpe barnet eller den unge. Det kan fx være, om man skal tilbydes en bestemt form for hjælp eller et forløb.
Familieafsnittet er en del af Albertslund Kommune, og det er her børne- og ungerådgiverne hører til.
Alle børn og unge må gerne kontakte Familieafsnittet. Familieafsnittet vil gerne hjælpe, hvis man har brug for at tale med en voksen.
Hvad sker der, efter du har talt med os?
Måske bliver du inviteret til et møde med kommunen. På mødet vil børne- og ungerådgiveren spørge dig om, hvordan du har det. Måske bliver du også spurgt om, hvordan du det går derhjemme og i skolen. Rådgiveren spørger, fordi hun/han vil finde ud af, hvordan du har det og for at hjælpe med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre. Mødet foregår enten i børnelokalet på rådhuset eller et andet sted, som du kender godt.
Første gang, du møder rådgiveren, vil du måske have din mor og far med. Det kan også være, du har en anden voksen med til mødet, eller at du taler med rådgiveren alene.
Børne- og ungerådgiveren indsamler oplysningerne om, hvordan du har det. Det gør hun/han ved at tale med dig og din familie. Måske holder rådgiveren også et netværksmøde. På sådan et møde samles nogle af de voksne, der kender til dig. Det kan fx være din lærer eller træner. De samles, for at give rådgiveren en bedre forståelse af, hvordan du har det. Nogle gange skal rådgiveren undersøge mere gundigt, hvordan du har det, og derfor kan hun/han måske også spørge en børnepsykolog.
Rådgiverens vigtigste opgaver at finde ud af, hvordan du har det, og hvad du har brug for hjælp til. Din mening skal altså tælle med i beslutningen om den hjælp, du skal have fra kommunen.
Måske finder du og børne- og ungerådgiveren ud af, at du og dine forældre selv kan klare det, som er svært. Det kan også være, at du får en kontaktperson, som kan hjælpe dig i hverdagen. Andre gange skal du eller din familie tale med en psykolog.
Hvis det er rigtig svært derhjemme, kan det være, du skal bo hos nogle andre i en periode. Det kan enten være dine bedsteforældre eller nogle andre, du kender godt. Det kan også være en plejefamilie. Sker det, kan du stadig se dine forældre, hvis du har lyst til det, og hvis det er godt for dig.
Børnetelefonen
Du kan også altid kontakte Børnetelefonen på telefon: 116 111
Telefonen har døgnåbent hele året.
Akut uden for åbningstid?
- Måske vil du ringe uden for kommunens åbningstid, fordi du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til i morgen.
Hvis det er tilfældet, skal du ringe til telefonnummeret 114.
Telefonen vil blive taget af en voksen fra politiet, som vil finde ud af, hvordan de kan hjælpe dig. - Hvis du er i fare eller har tanker om at skade dig selv, skal du ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme. Her vil de voksne også hjælpe dig lige med det samme og fortælle dig, hvad du skal gøre.