Spørgsmål og svar
Hvad er en kommune, hvem tager telefonen og meget andet.
Kommunen skal hjælpe, hvis du har det svært, eller noget er svært derhjemme. Men hvem er kommunen? Og hvorfor skal de hjælpe? Det svarer Inge på i videoen.
I kommunen får du din egen rådgiver. Det er en voksen, der taler med dig om, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig. I videoen forklarer Inge, hvor det sker og hvad I kan tale om.
Det står i loven, at voksne skal hjælpe, hvis et barn har det svært. Derfor skal de kontakte kommunen, hvis de er bekymrede. Det hedder en underretning. Du kan også selv bede om hjælp. Se hvordan her.
Kommunen skal altid tale med dig om, hvad du har brug for. De taler også med andre voksne, du kender. Hvordan det sker, kan du se her.
Du kan få hjælp på mange måder. Uanset hvad kommunen bestemmer, skal de altid spørge dig, hvordan du har det med det. Se hvad de kan bestemme her.
Din rådgiver skal sørge for, at hjælpen sker hurtigst muligt. Rådgiveren skal også holde øje med, om hjælpen virker. Her kan du se hvordan.
Er du i tvivl om noget?
Ring til os i Rådgivningen:
Telefon: 40384864
Mail: aar@albertslund.dk
man-ons: 09:00-15:00,
tors: 09:00-18:00
fredag: 09-13:00.
Adresse: Sletteland 20, 2620 Albertslund.
Du kan også kontakte os i Familieafsnittet, hvis der er noget, du har brug for hjælp til:
Telefon: 43686486
Mail: familieafsnittet@albertslund.dk
Man-ons: 9:00-13:00
Tors: 9:00-13:00 og 16:00-17:30
Fredag: 8:30-12:00
Børnetelefonen
Du kan også altid kontakte Børnetelefonen på telefon: 116 111
Telefonen har døgnåbent hele året.